13. marec, 2008 | Marko Orel

O, mati Evropa

  • DELICIOUS
  • Google
  • RSS

Pri spremljanju odnosov oziroma bolje rečeno konstantnih zaostrovanj s sosednjo republiko, nas lahko zbode v oči terminološko ozadje konflikta, ki v veliki večini primerov doseže segregirano formo Mi vs. Oni, katere posebnost je ta, da beseda mi zaobjema celotno identifikacijo z Evropsko unijo, beseda oni pa samo državljane sosednje države. Sami sebi bi lahko v odgovor na to opazko dejali, da gre pri tem verjetno za več dejavnikov, ki predstavljajo predvsem konstelacijo političnih sil in pa preprost odnos nas Slovencev, ki smo ponosni na našo državo in njeno relativno hitro pridobljeno članstvo v tej evropski tvorbi.

Mati Slovenija je pred skoraj štirimi leti dobila novo mater Evropo, za katero je upala, da se bo razlikovala od prejšnjih mačeh. S tem je imela v mislih predvsem pomoč pri ohranjanju nacionalnih in ozemeljskih interesov ter blaginje svojih državljanov. Po dvigu cen, navidezno neustavljivi inflaciji ter posledično slabšimi življenjskimi pogoji nekaterih državljanov sta pričakovanje in čakanje na izpolnitev prejetih obljub nadomestila negotovost in nezaupanje v Evropsko unijo. Slovenci sedaj polagamo svoje upe na dolgi rok, v identifikacijo z Evropo pa še zmeraj verjamemo predvsem pri varovanju svojih nacionalnih interesov, kar se kaže pri trenutnih aktualnih zaostritvah odnosov s sosednjo državo. Če se vrnemo na prej postavljeno formulacijo sosedskih odnosov, se lahko vprašamo kaj Slovenija pravzaprav misli s svojo evropsko identiteto? Ali gre morda za odnos, ki se postavlja z ekonomskim in gospodarskim imaginarijem med razvitim jedrom in nerazvito evropsko periferijo? Ali pa gre morda za nepopolno asimilacijo z zahodnoevropsko predstavo Evrope?

Obrnemo se lahko na številne komentarje, ki so ob vstopu Slovenije v Unijo namigovali, da bodo ekonomska uspešnost, politična stabilnost in pravna varnost zagotovo temelji za sprejem nove evropske identitete. Zadeve z zavedanjem se kažejo tudi na mikro ravni – državljanke in državljani Republike Slovenije smo namreč s 1. majem 2004 pridobili še eno državljanstvo in sicer evropsko. O osnovnih namenih le-tega, kot je na primer mobilnost znotraj vseh članic Unije, na temu mestu ne bomo razglabljali. Tisto, kar je pri vsej stvari zanimivo, je namreč to, da je nedavna študija identitet izvedena s strani avstrijskih sociologov, objavljena v časopisu Science pokazala, da se vse več ljudi, predvsem mladih iz držav članic Evropske unije opredeljuje ne le za pripadnike svojih narodov, temveč tudi za Evropejce. Ali naj bi to pomenilo, da se državljani, na vprašanje o naši narodnostni identiteti, odzivamo z odgovorom ”Slovenec sem” ali morda svojo nacionalno pripadnost maksimizirajo na celotno Evropo, v smislu odgovora ”Evropejec sem”? Ta trend t.i. dvostopenjske identitete pri naš še ni zaznaven, v veliki meri pa se aktualizira v državah zahodne Evrope, kot je na primer Nemčija ali Francija. Na tem mestu smo se primorani zreducirati na enega izmed aktualnih primerov. Medijske vode so v našem kontekstu morda najboljši primer. Pri prebiranju novic vodilnih slovenskih in hrvaških spletnih portalov si ne moremo kaj, da ne bi pregledali tudi komentarjev državljanov in državljank obeh republik, ki odražajo njihova osebna mnenja. Slovenci v veliki večini primerih uporabljamo formo Mi, ki se predstavlja kot mnenje celotne skupnosti sedemindvajsetih držav Unije, za katero stoji nam naklonjeno politično in pravno varstvo. Državljani Hrvaške pa na drugi strani bijejo bitko s prevzemanjem identitete Oni, ki označuje njihovo željo po ohranitvi nacionalnih interesov (trenutno najbolj aktualni primer je seveda ERC oziroma ZERP), katere ohranitev lahko pomeni oviran vstop v fantazmo nove, razvite Evrope. Boj Davida z Goljatom.

Vendar pa se moramo za boljše razumevanje identifikacije z nadnacionalno tvorbo Evrope nekoliko oddaljiti od preprostih lingvističnih form in globljega pomena le-teh ter poseči v teoretizacijo pojmov. Pogosto se namreč postavlja vprašanje, kako klasificirati evropsko identiteto – ali bi slednje lahko zamenjali s svojo narodnostno identiteto, vezali na pojem celotne nacije ali pa morda vse skupaj kritično označili kot poseg v suverenost in zavest ljudstva? Pri tem moramo biti pazljivi, saj prihaja do pogostega mešanja in neprimerne uporabe terminov, kar lahko pripelje do nezaželenega difuznega stanja. Razločevanje med narodom in nacijo je lastno kulturnemu prostoru, ki pozna nacionalne države, medtem, ko v državah Južne in Severne Amerike ter Avstralije, skratka povsod tam, kjer se je sodobna nacija oblikovala šele s prihodom priseljencev iz Evrope in drugih celin, to vprašanje dojemajo nekoliko drugače. Kot primer lahko vzamemo prebivalce Združenih držav Amerike – te narod in nacijo enačijo, saj gre v enem in drugem primeru za isti pomen oziroma po njihovo za people, kar lahko razumemo kot narod (enoznačna sopomenka nation) in kot ljudstvo. Do slednjega prihaja v državah obeh Amerik, ki so svoje nacionalne kulture izoblikovale po prihodu priseljencev in podreditvi avtohtonih prebivalcev, in sicer v duhu prevladujoče nove kulture večinoma evropskih oziroma angleških, španskih, portugalskih in francoskih osvajalcev in emigrantov. Narodni značaj pomeni vsoto obnašanj, načinov razmišljanj, navad, reakcij, ki se z generacije na generacijo prenašajo s pomočjo socializacije. Na nacijo pa se posledično naslavlja občutek nacionalne pripadnosti ali nacionalna identiteta, ki pa je zelo zapletena. Vezana je na nacionalno zavest in nacionalne mite o skupnem poreklu, kar omogoča kasnejše formiranje državljanstev. V prej omenjenih državah, kjer ne obstaja enačenje med državo in narodno oziroma etično identiteto, se vzpostavlja dvojna identiteta, ki pomeni ločevanje med etničnostjo in državljanstvom.

Na tisto, kar stavi Evropska unija je pojem nacionalnega karakterja, ki je skupinski značaj oziroma skupinska identiteta, na kateri naj bi slonela konkretizacija nacionalne zavesti. Če pojem razdelamo, lahko postavimo tezo, da ima vsak evropski narod svoje trajne skupne značilnosti (življenjski slog, zgodovinski spomin, identiteta, vedenje), ki nastajajo v sorazmerno dolgih obdobjih. Na nacionalni karakter vplivajo predvsem politični okvir, jezik, šola in družinska vzgoja, torej vse tiste stvari, ki jih skuša Evropska unija spraviti pod skupen kalup ter jih na nek način unificirati z namenom vzpostavitve skupne evropske identitete. Ta naj bi v prihodnosti postala eden izmed glavnih gradnikov nove Evrope, ki bo skušala ohranjati predvsem politično stabilnost ter s tem konzervirati tisto, kar neverjetno traja že več kot šestdeset let - mir.

Meus matris Europe , matris of pacis.

Marko Orel

 


  • DELICIOUS
  • Google
  • RSS
14 x komentirano
  • Milan je rekel/-la:

    Zanimivo razmišljanje in dober komentar. Bravo!

  • Kos je rekel/-la:

    Zanimivo.

    Imam pa vprašanje. V katerem jeziku je to: “Meus matris Europe, matris of pacis”?
    Esperanto?

  • Jouza je rekel/-la:

    Dobro vam gre tole.

    Kos - latinščina. Nekaj v tem stilu - moja mati Evropa, mati miru.

  • Kos je rekel/-la:

    Jouza

    Ne bo šlo! V latinščini bi bilo: Evropa mater mea, mater pacis. (In ni napaka, Evropa so pisali v zlatih časih Rimskega imperija, izgovarjali pa kot mi europa).

    Če se nekega tujega jezika ne pozna, potem je bolje pozabiti na neke citate…

  • medek je rekel/-la:

    lobisti s kovčki denarja letajo po luftu

  • Neja je rekel/-la:

    Kos: latinščina in angleščina

  • Kos je rekel/-la:

    Neja

    Naj ti bo. Vendar uporabljati same rodilnike!?! Horror horribilis

  • mali Šrot je rekel/-la:

    “rodilniki” so tajni bančni računi EU birokratov v Lienchensteinu, Švici ali v Andori?

  • konec je rekel/-la:

    Sterilna razmišljanja - kaj vsega bo lahko izgovoril vzgojeni levičar, ki niso sad komunistične preteklosti Slovenije?

  • konec je rekel/-la:

    Kot sem komaj povedal v drugem komentarju na vest, EU (predragi post-komunisti) ni neke vrste nova internacionala, ni nastala s tem namenom.
    Orel preberi si kdo si je zamislil EU in zakaj je nastala preden toliko neumnosti vržeš v en koš.

  • Martn B. je rekel/-la:

    Dobra kolumna.

    He he, konec, keri primitivni komentarji. Prve pogodbe, ki si jih je stric S. zamislil daljnega leta 58 so imele le en skupni indicij - ohraniti mir. Schuman je imel v glavi, da lahko zadevo zoži na energetsko politiko večih držav, ki bi se nato med seboj kompenzirale, a seveda je bila stvar prekompleksna in pogodbe so morali razširiti še na druga področja, da pa bi bilo še ljudstvo zadovoljno, so uvedli še skupno, nadnacionalno državljanstvo, ki daje občutek pripadnosti. Tako da ‘konce’, ne drekej v nekih prikritih političnih idejah, ko pa le teh na tem mestu ni - identiteta, ki temelji na pripadnosti skupini evropskih držav, ne temelji na levičarskem manifestu, temveč gre za čisto nekaj drugega.

  • Priden fantek je rekel/-la:

    Da še jaz pristavim svoj kritičen lonček.

    Tale sklop o narodu-naciji mi je malo tak-tak:

    “Narodni značaj pomeni vsoto obnašanj, načinov razmišljanj, navad, reakcij, ki se z generacije na generacijo prenašajo s pomočjo socializacije. Na nacijo pa se posledično naslavlja občutek nacionalne pripadnosti ali nacionalna identiteta, ki pa je zelo zapletena.”

    Tako narod kot nacija sta posledica socializacije. Obe sta tudi identiteti. Obe poznata pripadnost. Razlika je zgolj v tem, da je kriteri naroda na-rojenost (biti rojen znotraj naroda), nacija pa je narod+politika. Zato tudi v preimerih (ZDA, Avstralija) ne govorimo o narodu, ker niso bili pripadniki na-rojeni, ampak o naciji, ker jih je političnost povezala.

    “V prej omenjenih državah, kjer ne obstaja enačenje med državo in narodno oziroma etično identiteto, se vzpostavlja dvojna identiteta, ki pomeni ločevanje med etničnostjo in državljanstvom.”

    Ta stavek sicer ima point, samo je strašno nerodno napisan. Ne moreš reči, da se vspostavlja dvojna identiteta, ker je identiteta zmeraj večplastna. Ćlovek se istočasno identificira z več skupinami, ne samo z eno ali dvojno. tako imamo npr. nacionalno, regionalno in lokalno identiteto istočasno. Pač v tvojem primeru se nanovo pojavlja nadnacionalna (evropska) identiteta, nacionalna pa se spreminja v narodno - narodu se odvzema politika in je torej vse man nacija.

    P.s.: Konstelacija političnih sil… LOL

  • BOTA je rekel/-la:

    Nič ni večno. Tudi Evropska zveza ne.

  • konec je rekel/-la:

    Martin B. .”o pa le teh na tem mestu ni - identiteta, ki temelji na pripadnosti skupini evropskih držav, ne temelji na levičarskem manifestu” - se strinjam, Eu ni levičarska ( ali komunistična) zamisel ampak zgleda , da to lahko postane , takrat pa se bo sama izničila.