9. oktober, 2009 | Andraž Jerič

Gledanje slovenskih filmov

  • DELICIOUS
  • Google
  • RSS

Gledanje slovenskih celovečernih filmov je sila nehvaležno početje - prvič, ker jih je težko gledati, ne da bi bil obremenjen s predsodki, kakšen vse naj bi slovenski film bil in drugič, ker je, če smo iskreni, v vsakem od teh stereotipov vedno tudi nekaj resnice.
Od letošnje bere Filmskega sklada smo si ogledali tri celovečerce, ki se jih nadejamo ogledati tudi v kinematografih - na žalost bomo tako spustili televizijska Distorzijo in Igro s pari. Težko jim je najti nek skupni imenovalec, vendar se ne gre znebiti občutka, da se vsi še vedno skoraj pod prisilo gibljejo znotraj okvira, ki jim ga narekuje že omenjeni predsodek o “slovenskem filmu”.

Mogoče temu arhetipu najbolj ustreza Kozoletova Slovenka, ki na prvi pogled vsebuje vse tipične freudovske elemente in druge teme, ki se jih slovenski avtorji - in po njihovem mnenju očitno tudi občinstvo - očitno kar ne morejo naveličati. Zgodba je verjetno že znana; Aleksandra je študentka, ki si kupi stanovanje, kredit pa namerava odplačati z opravljanjem baje najstarejšega znanega poklica. Tu se razumljiva zgodba, pa tudi dramaturška struktura preprosto končata - to ni film o socialni stiski, podzemlju prostitucije ali nefunkcionalni družini, kot bi po tej kratki obnovi mogoče pomislili, saj Kozole ponudi popolnoma premalo, da bi gledalec zgodbi zgradil trdne temelje. Zakaj bi revna študentka sploh kupovala stanovanje, zakaj bi se ukvarjala z nesposobnimi zvodniki ali nepomembnim bivšim tipom so le vprašanja, ki - namesto, da bi vzbujala zanimanje - ustvarjajo zmedo, zaradi katere dobimo kvečjemu (vsebinsko gledano) spodoben kratek film, ki se konča dobesedno tam, kjer bi se vsak normalen film šele dobro začel.
Ker je bila Slovenka daleč najbolj promoviran in najbolje predstavljen film Festivala, je morda zato v očeh publike veljal za enega od favoritov. Tudi val navdušenja, ki je prišel s sarajevskega festivala, žirije ni prepričal, saj je Slovenka v soboto ostala brez ene same vesne.

Ker se je s tem že prej strinjala večina domače kritike, je bilo pričakovano, da bosta glavna tekmeca Osebna prtljaga Janeza Lapajneta in 9:06 Igorja Šterka. Prvi v marsičem spominja na Kratke stike, ki je pred tremi leti na Festivalu popolnoma pohodil vso konkurenco - podoben je altmanovski način podajanja zgodbe, čeprav tokrat strogo linearen, podobna je široka paleta skrbno izdelanih likov, podobno je Lapajnetovo vodenje igralcev. Še največje odstopanje se pozna pri sami fotografiji, saj je - kljub istemu direktorju fotografije in podobni tehniki - verjetno najslabši aspekt filma. Zgodba, ki jo je Lapajne pilil skupaj z mladim pisateljem Nejcem Gazvodo, se začne obetavno, a morda za koga spet vse preveč “slovensko” - vrženi smo  v klasičen slovenski dom, prepoln klasične slovenske družinske dinamike (posesivna mama, svojeglava sinova punca itn.) - in se nato prav lepo zaplete, a se proti koncu vse bolj vrača na svoj začetek in se tako skoraj sprevrže v nekakšno komedijo zmešnjav, ne da bi ponudila odgovore na vprašanja, ki si jih ves čas zastavlja. A morda je takšen tudi njen namen.

Šterkov 9:06 že začne zanimivo, saj kriminalke pri nas - razen redkih ekscesov a la Patriot - niso ravno stalnica. A to seveda ni navadna kriminalka, saj se Dušan, tihi in nedostopni kriminalist, bolj kot s preiskovanjem skrivnostnega primera samomora ukvarja s svojo krizo identitete znotraj krize srednjih let. Kar bi lahko bil spodoben “whodunnit” krimič ali izvrstna vivisekcija tako aktualnega pojava, kot je samomor, se sprevrže v dekonstrukcijo osebnosti Dušana, ki kmalu začne odgovore iskati v življenju žrtve, vse do mere, ko ga ta popolnoma prevzame. Kar se, seveda v klasični maniri filma noir, vedno konča tragično.
Film je zasluženo prejel vesno za fotografijo, saj je Simon Tanšek svoje delo opravil odlično. Dobro je povzel tako vzdušje kot dinamiko Šterkovih kadrov in tako še poudaril njegovo pripovedno poetiko - kar pa ni nujno dobra stvar, saj Šterk že sam po sebi z njo mogoče malo pretirava. Zgodba je tako odrinjena na stranski tir, film pa postane prisiljen eksperiment v identifikaciji z junakom, nekakšna meditacija na temo.

Še besedo o nagradah; čeprav je 9:06 povsem zasluženo pobral vesno (vsaj) na področju fotografije in montaže, je popolna spregledanost s strani žirije za Osebno prtljago zagotovo razočaranje, saj med opisanimi zagotovo izstopa (vsaj) scenaristično in igralsko - v mislih imam predvsem Natašo Barbaro Gračner, ki je res izvrstno odigrala vlogo nekakšne ojdipovske matere.
Težko je torej potegniti črto pod še enim letom v slovenskem filmskem svetu. Lahko rečemo, da letošnji nagrajenci res niso postregli z ničemer revolucionarnim, a prestrogo ali preveč klišejsko bi bilo trditi, da slepo sledijo trendu, ki mu v narekovajih pravimo “slovenski film”. Pravzaprav je res, da se ukvarjajo s precej klasičnimi temami tako na osebnem (samomor) kot širšem nivoju (očitno je, da je Slovenka sinonim za vlogo Slovenije v času predsedovanja Uniji), vendar se jih lotevajo s tako raznolikimi pristopi, da bi jih bilo nepošteno metati v isti koš. Vsekakor pa nestrpno pričakujemo izkupiček prihajajočega leta.

Andraž Jerič

 


  • DELICIOUS
  • Google
  • RSS
22 x komentirano
  • bine bone je rekel/-la:

    Že podatek, da za slovenski film porabijo 50.000 m filmskega traku za ameriški film pa 300.000 m filmskega traku pove vse. Tudi o gledanosti ali prodaji DVD-jev. Zanimiv pa je še podatek, da če pri filmu sodelujejo ljudje iz biših republik potem preberemo, da je posneti film slovenski, hrvaški ali bosanski. Če kaj posname Đuro. V Sloveniji je slovenski v Bosni bosanski na Hrvašk pa Hrvaški.

    • Andraž Jerič je rekel/-la:

      No ja, 50.000 metrov je nekje 400 rol filma, kar je tudi za slovenski film zelo nadpovprečno. Ne vem, od kje ta podatek. Niti ne vem, kako to pove “vse”.
      Glede zmede pri koprodukcijskih projektih pa sploh ne vem, kam ciljaš.

  • NoMercy je rekel/-la:

    a niso SVN filmi namenjeni samo temu, da se kdaj pa kdaj lahko naredi premierni cirkus z nekaj dobre papice in pupice. Pa, da imajo bejbe “nove” joške kje primerjati :P

  • luka je rekel/-la:

    mah slovenski film sucks!
    do zdej so posnel sam enga, ki bi si zaslužil Imdb oceno nad 7…
    kulaka…vse drugo je šoder…:)

  • t-h-o-r je rekel/-la:

    slovenski film ima še toliko potenciala, a ga filmarji nikdar ne izkoristijo

    najbolj problematični so zame igralci, ki so v 99% filmov totalno neprepričjivi v svoji vlogi, sploh se ne znajo vživeti v lik

    njihova mimika telesa pa je takšna, kot da bi nastopali v gledališču in ne pred kamero

    pa film je menda stal 500.000 € (za primerjavo, clerksi so stali 27.000$)

    • Andraž Jerič je rekel/-la:

      “Gledališkost” slovenskega filma je po mojem skromnem mnenju predvsem zasluga skoraj pregovorno nujnega dramaturga, ki nad slovenskim filmom bdi ze od njegovega zacetka in je, kolikor spremljam, edinstvena vloga, ki je drugje ne poznajo.

      500.000 evov (govoriva o Slovenki?) pa - ne da zagovarjam karkoli - po nekih filmarskih standardih niti ni veliko - za (kontra) primerjavo, District 9 je bil posnet za 30 milijonov (verjetno dolarjev), pa se steje za nizkoproracunskega. Treba se je zavedati, da stroski nastanejo predvsem zaradi tehnicnih zadev, Slovenka pa je vsaj po tej strani popolnoma korekten film. Tehnika oz. tehnična podkovanost nasploh nikakor ni vzrok za “slab izkoristek potenciala” filmarjev.

    • Mimi je rekel/-la:

      Res je (oz. tudi jaz menim tko): naša scena je gledališka, ne filmska, v tem jaz vidim problem največji.
      Najpogosteje brez žara, togo, zategnjeno, kao ležerno (ampak prisiljeno), ali pa pretirano dramaticno, skratka: zafektirano. :||
      Kot bi gledal butast brezvezen socialističen skeč. :o) ;)))

  • bine bone je rekel/-la:

    Podatek koliko kdo porabi km filmskega traku, primerjavo med Slo in Usa dobiš tako kot vse na spletu.
    Distribucijo pa mislim na film Nikogaršnja zemlja. V Slo. so predvajal film kot slovenski na hrvaškem, hrvaški v Bosni kot bosanski. Drugače pa naših filmov ne gledam. Me tudi ne zanimajo. Je drugih preveč. Smešni pa so tudi stroški, ki jih porabijo za snemanje in še vse ostal do končnega izdelka.
    Tehniško so slabo posneti. Uporabljajo neko čudno filmsko kamero. Dobro, v filmu Slovenka pa bi res težko uporabil 600 računalnikov s katerimi bi si pomagal pri snemanju.

    • Andraž Jerič je rekel/-la:

      Vem, da govoris o Nikogarsnji zemlji, pravim samo, da ne vem, kaj tocno hoces povedati. Film ni nic slabsi / boljsi, ce ga predstavljajo kot taksnega ali drugacnega.

      Nikakor pa se ne strinjam, da so “tehnisko” slabo posneti. Cudna filmska kamera?

  • bine bone je rekel/-la:

    Uporabljajo 35mm filsko kamero. Pa delaj primerjavo z ameriškimi filmi. Ameriški film povsod po svetu predtavljajo kot ameriški. Kakšno skrpucalo pa lahko posnameš, recimo samo z 500.000 evri. Zamisli si, da bi naši delal film Rambo ali Terminator. Tisti, ki posname filz za 27.000 evrov je pa sigurno neresen.

  • bine bone je rekel/-la:

    RED Digital Cinema Camera Company je podjetje, ki je razburkalo profesionalne video in filmske vode. Pozornost strokovne javnosti je pritegnilo pred približno dvema letoma, ko je napovedalo prihod kamere z ločljivostjo 4 milijone točk in imenom RED ONE. Zanjo je danes v Združenih državah Amerike potrebno odšteti 17.500 dolarjev ter še nekaj tisočakov za dodatno opremo, brez katere je sama kamera neuporabna.
    Take tudi že.

    • Andraž Jerič je rekel/-la:

      Poudarek na “že” - filmski svet v veliki večini še vedno stavi na 35mm filmski trak. Od Američanov mi med uporabniki HD tehnologije na pamet recimo pade le Michael Mann, ostali so “straromodneži”.
      In po videnem moram reči, da se z njimi precej strinjam - HD video še vedno še zdaleč ni primerljiv s filmom. RED je mogoče res prvi korak v to smer, ampak ni to to.
      Razen, če si s “čudno” kamero mislil še na kaj drugega.

    • Ars Ignis je rekel/-la:

      Če je teh 17.500 $ (+ nekaj tisočakov za dodatno opremo) vse, kar nam manjka, da slovenski film dvignemo na (še) višji nivo, bi morda lahko razpisali samoprispevek.

  • erz je rekel/-la:

    shadow lurker, vedno boš v senci.

  • bine bone je rekel/-la:

    V prihodnjih nekaj letih naj bi približno polovica od dobrih trideset tisoč ameriških kinodvoran s prehodom na digitalni način predvajanja stopila v novo dobo. Kakovost posnetka digitalnih kamer se počasi, a zanesljivo približuje klasičnemu 35mm filmu. Kodak in Sony zatrjujeta, da sta praktično identično kakovost že dosegla. George Lucas, tehnični perfekcionist, je svojo Drugo epizodo Vojne zvezd že posnel z eno takih kamer. V filmu Nebeški kapitan in svet prihodnosti (Sky Captain & The World of Tommorow, so igralci praktično celotno svojo vlogo odigrali pred modrim platnom, vso ostalo scenografijo pa so pozneje dorisali z računalniki.Tako bo v digitalne risanke resničnost stopila še bolj prepričljivo kot doslej. Z novo tehniko animiranja “performance capture”, so računalniško zajemali igro resničnih igralcev s pomočjo senzorjev, ki jih namestijo na njihove obraze in dele telesa. Potem so vse skupaj digitalno obdelali ter vstavili v risanko in tako je v božični risanki Polarni vlak (The Polar Express) Tom Hanks odigral sprevodnika domišljijskega vlaka, ki odpelje otroke na božično praznovanje na severni pol. To pomeni, da je v risanki prvič nastopil pravi, vendar digitalizirani človek.
    Zakaj si za digitalizacijo filma prizadevajo veliki ameriški filmski studii, je jasno. Z izboljševanjem digitalne produkcije in navajanjem gledalcev nanjo se v tem smislu vse bolj odmikajo od druge filmske konkurence. S satelitskim digitalnim predvajanjem filma in z ustreznim šifriranjem signala pa se precej znižujejo možnosti piratov, ki se zelo radi lotevajo filmskih kopij. Zdaj se namreč dogaja, da se določeni, ponavadi ravno najbolj atraktivni filmi na internetu pojavljajo celo pred začetkom predvajanja v kinodvoranah. Potem je tu tudi znižanje distribucijskih stroškov. Satelitsko predvajanje bo te stroške precej znižalo, saj bo treba v prihodnosti zgolj najeti satelit, ki bo za nekaj sto dolarjev na uro lahko pošiljal signal istočasno v tisoče dvoran, hkrati pa bo digitalni signal zagotavljal vedno enako kakovost filmske slike.

    • t-h-o-r je rekel/-la:

      še enkrat, kaj ima vse to veze s tem, da so slovenski igralci in scenaristi pa tudi režiserji zanič?

  • bine bone je rekel/-la:

    Saj jim to hočemo nekako povedat. Kurc, ne prime se takih nič. Bluzil bodo še kar naprej in praznil proračun. Jebiga, glavn da ljubijo svoje rdeče firerje. Jebiga, filme bodo še naprej snemal. Gledal pa jih bo bolj malo ljudi.

  • MEFISTO je rekel/-la:

    Dojenček na materinih prsih neutolažljivo joka.

    Ko vprašajo, zakaj je tako žalosten, skozi solze odgovori: “Vsakdo pri nas lahko snema filme, le jaz jih ne smem!”

  • bine bone je rekel/-la:

    Vsakdo pa že ne. Mora bit požegnan od tapravih na liniji. No, vsak pa si lahko s spletno kamero iz Bofa posneme kakšen filmček in ga da na You Tube. Tam ti vsaj partijc ne more srat. Lahko pa tudi v Ljublajni posnemeš zadovoljne turiste, ki so zelo obogateni z lepimi vtisi. Posnameš lahko kakšne mlade godce iz tujine, ki igrajo po Prešernom. Posnameš lahko srečo in sončne vtise iz srečnega mesta Ljubljane iz obrazov turistov. Posnameš pa lahko pod Prešercem vse svetovne šprahe govorečih se turistov. Ha, zdaj pa je tu jesen. In boš lahko posnel spomin na naše mrtve. Pa kaj sploh rabiš ministrico za kulturo? Mogoče zaradi taprave usmeritve in linije po kateri mora hoditi. Čeprav pravi, da to dela iz čiste kulture.

    • Mimi je rekel/-la:

      Ja, da se seveda svašta, tudi z minimalnim. Vendar vsakdo si rad pogleda čisto, lepo produkcijo. :)
      Tudi nekateri naši filmi jo imajo, med drugimi tudi Vampir z Gorjancev, ki je topogledno zelo dober, na nivoju (sicer pa meni osebno ni bil všeč in me je -po ogledanih reklamah in precejšnjem pozitivnem pričakovanju- zelo razočaral).
      Moraš bit kar car, da uspeš preprosto zgodbo povedat z *majhnim*, pa da si gledljiv in tekoč.
      Skratka, se bojim, da nam še taka produkcija ne bi nevemkako pomagala (odveč pa seveda ni).

  • bine bone je rekel/-la:

    Res se da z minimalnim. Če je le dovolj debel. Ženske pa ziher prisegajo na dolge in glih prav debele.
    Globoko grlo. Dobr, zadovoljne so tudi, če znaš prste in jezik dobr uporabljat. Tako preprost se da seksat tudi z majhnim in debelim, važna pa je tehnika, tako kot pri filmu. Ko združiš eno in drugo dobiš dobr seks, film pa tudi. Seveda ne sme biti vmes reklam zato glej samo MGM.