Neodmevni izstopi
Iz Društva novinarjev Slovenije so izstopili trije novinarji. Med njimi Rok Praprotnik, v zadnjih letih najbolj produktiven slovenski raziskovalni novinar. Novica bi morala biti šokantna. Pa se ni zgodilo nič. Kot da nihče tega niti ne opazi. Ko sporne odločitve sprejme denimo Zdravniška zbornica, mediji zgodbe ne izpustijo iz rok. A novinarsko kritično oko je le težko kritično do novinarstva.
Junija 2007 sem pisal o tem, da bi si “Pulitzerjevo” nagrado v Sloveniji zaslužil novinar Dnevnika Rok Praprotnik. Takrat je šlo za njegove zgodbe o Sovi ali iz Sove, ki so se za nazaj izkazale za točne in so razkrivale tako delovanje tajne službe kot delovanje oblasti. Takrat sem napisal:
“S Praprotnikovimi komentarji se lahko ne strinjate. Lahko vam celo ni všeč, da razkriva vedno nove podrobnosti v aferi Sova. Lahko imate sume o motivih njegovih virov, ki so gotovo osebni in najbrž tudi politični. A vse to nima prave teže ob dejstvu, da so informacije, ki jih zbira, za javnost zelo pomembne in da nihče ne more reči, da ga njegova razkritja ne zanimajo. V Sloveniji seveda nimamo Pulitzerja. Imamo nagrado društva novinarjev, o katerem si le malo novinarjev misli kaj zelo dobrega. In imamo Jurčičevo nagrado, ki se zdi še bolj politično predestinirana. Ali se lahko zgodi, da bi isti človek dobil obe nagradi?”
To se seveda ni zgodilo. Namesto tega je dve leti kasneje Praprotnik izstopil iz Društva novinarjev. Eden od razlogov je bila nagrada, ki bi jo moral dobiti mladi novinar Dela Dejan Karba. Problem je nastal, ko je samo nekaj dni pred podelitvijo nagrade Karba v Delu objavil članek, v katerem je uporabil “off the record” navedbe iz pogovora s finskim kriminalistom, ki vodi preiskavo primera Patria. Spodrsljaj je hud. In zanj je bolj kot Karba seveda odgovoren odgovorni urednik. Posebej, ker je za članek vedel in se je z njim pred objavo po lastnih izjavah intenzivno ukvarjal. Za povrh sta tako urednik kot novinar kasneje prostodušno razlagala, da je šlo za zavestno odločitev in da je vse skupaj pač v interesu resnice. Skratka, razumeti ju je bilo, da cilj enostavno posvečuje sredstva. Vsem je bilo jasno, da je Delu spodrsnilo. Ampak zadrega ni povzročila praktično nobene reakcije. Razen seveda s strani Janeza Janše in SDS, ki so zanikali vsebino in se s formalnostmi niso ukvarjali.
Vse skupaj je pomenilo velikansko zadrego za Društvo novinarjev, ki je svojega nagrajenca med mladimi novinarji že izbralo. Le kako naj se izogne podelitvi nagrade novinarju, ki je kršil eno od osnovnih pravil svojega ceha? Na koncu so našli elegantno rešitev. Karba je nagrado zavrnil in teko nekako postal celo heroj zgodbe, saj je ob tem poudaril, da bo na koncu resnica zmagala. Društvo novinarjev si je oddahnilo in v sporočilu zapisalo, da prej Karba takšnih napak ni delal. S tem, da so se finski kriminalisti odločili, da za slovenske medije poslej ne bodo dajali več izjav, ni javno motilo nikogar. Niti Društva novinarjev. Ne enega ne drugega. O razlogih lahko samo ugibamo. Najbrž enim ne leži, da bi podirali zgodbo, v kateri nastopajo bivši predsednik vlade, njegova stranka in brezplačniki. Drugim pa verjetno ne diši, da bi se jezili nad tem, da finski kriminalisti o zadevi Patria nočejo več govoriti s slovenskimi mediji.
No, Praprotnik iz društva ni izstopil samo zaradi Karbe. Kot pravi, društvo ni naredilo ničesar, ko so na tožilstvu in sodišču poskušali ugotoviti, kdo so njegovi viri. Kar je zoprnija iz neke popolnoma druge vloge Društva novinarjev Slovenije. Ne le da Društvo ne zmore vzdrževati lastne higiene, tudi svojih članov očitno ne zna zaščititi pred posegi inštitucij oblasti. Praprotnik se spominja, da je pod prejšnjo vlado Društvo ves čas opozarjalo na zamenjave urednikov in novinarjev in pravi, da zdaj ni več tako aktivno. Sam bi dodal, da tudi pred leti, ko so po nestatutarnem postopku zamenjali urednika enega od političnih tednikov (uredništvo je o zamenjavi glasovalo šele po tem, ko je bil že odstavljen in odstranjen z delovnega mesta), Društvo novinarjev ni reagiralo, kljub temu, da je predsednik Društva to vedel. To ga ni motilo, konec koncev je tako postal urednik tega tednika.
Opozarjanje na napake v lastnih vrstah zahteva poseben etični napor. To pa je nekaj, česar v Sloveniji ni mogoče srečati ravno pogosto. Zdravniška zbornica in Društvo novinarjev sta nesposobnost soočanja z morebitnimi napakami v lastnih vrstah pokazala pred kratkim. Ne glede na težo posledic, ki je v obeh primerih neprimerljiva, pa je razlika predvsem v tem, da se o težavah v zdravstvu vsaj javno razpravlja.
Jani Sever
ja neč,Društvo za zaščito Roka Praprotnika ustanovte,peticijo napište in Alkota Hlaponena na Finsko obvestite o tem nezaslišanem dogodku
Jaz pa hočem, da me Zveza potrošnikov zaščiti tako, da bom na blagajni plačal samo toliko kot se meni zdi.
Če so že društva, zveze, … neke nad_državne in nad_sodne inštitucije.
Hvala Bogu, da se redči repovžijat,
naj zgledu zacunami vsak petični brat,
da zmanjkalo bo pisunov za peticije potpisovat…
Opa Jani, končno nekaj zanimivega s tvoje strani. Društvo novinarjev Slovenije, je brez moči, sploh v časih krize. Nizke plače v vseh sferah družbe, razen za posvečenih 10% populacije delajo svoje. Brez pravne države pač ni možno imeti nek zdrav sistem, tudi v novinarstvu ne. Klientelizem in nepotizem v slovenskem novinarstvu je pa drug vzrok, da imamo tako novinarstvo kot ga imamo, trop brezjajčih mlečozobcov, brez prave širine, tisti pa , ki štrli iz povprečja…TUP z batino po glavi. Dobro, da obstaja internet, ker je “klasično” novinarstvo v zelo veliki krizi…
se strinjam z aljotom. po dolgem času sem privandral na vest in po dolgem dolgem času mi ni žal za to …
se popolnoma strinjam.
v časih t.i. janševega rušenja medijev so repovž, vezjak, štrajn idr. ostro protestrirali, zdaj ko so naši na oblasti pa je vse tiho … nihče ne obsodi ravnanje karbe, medtem ko v podobnem primeru hlebša so vsi na nogah,nihče ne oporeka novemu rtv zakonu,ki se politiki nič ne odpoveduje in v tem smislu ni nič boljši od grimsovskega. treba se je ukvarjati zgolj in samo z brezpačniki,ki so v trn v peti tudi po letu dni,in z šurlovim reporterjem,medtem ko pa osrednji dnevnik delo dan pred volitvami objavi jasno stališče, da se je časopis delo že julija letos (op 200(8) odločil,da je treba podpreti zamenjavo oblasti (nekaj takšnega v komentarju koširja na naslovnici),je pa vse tiho!!!!!!!!!! uff, to je novinarska avtonomija po slovensko oz. repovžovsko!
Nekdo, ki se je odločil biti dober novinar že na štartu ve, da ga bo prej ko slej vdaril tup po glavi,…in prav novinar, ki se temu ne podredi, je dober novinar. Se še spomnemo jokcanja Šurle, da golta tabletke, k je bil tolk šikaniran?,…le koliko primerov šikane je v svojih člankih omenil?…žalost novinarske stroke, da o društvu ne izgubljam besed. Na RTV še vedno poslušamo modrovanja Jančiča,..
In prav novinarji, ki bi z levico zagnali vik in krik ..pa tiho?
Smo pa res hlapčevska raca.:(
…”v zadnjih letih najbolj produktiven slovenski raziskovalni novinar”… pa prosim vas lepo, kakšen neki novinar; edino mrhovinar bi mu lahko rekli.
Tako teslo bi moralo imeti prepoved pisanja in izgubiti pravico do pismenosti!
Dobro, da je sam izstopil sam, ker sem ga jaz hotela izključiti že pred leti. Zakaj? Ker kompromitira nič krive žrtve kaznivih dejanj v slogu znanega kretenizma: ‘resnica je nekje vmes’. Sicer ni edini, sploh ne, večina novinarjev skuša s svojimi pisanji pridobiti tako žrtve kot storilce. Ker to naj bi bila ena in ista paša in podobne nebuloze. In taki novinarji se imajo za ‘raziskovalne’. Praprotnik je moralno na nizki ravni, le gobec ima in pa reklamo si zna narediti.
Udbovsko-murgeljska drhal zapušća prizorišče partijskega društva.Severjev današnji prispevek se bere kot avtobiografij,kako je pri nas .Ni jim več pomoči.Evropa je končno spregledala
http://www.vest.si/2009/12/14/v-sloveniji-nagrajujemo-novinarsko-nestrokovnost/
matr je škoda, da samo purane nagačijo — lahko bi tudi race
Zelo odmevni pravzaprav, a žal nekoliko v nebo vpijoče neodmevani ;)
To pa zato ker Rok Praprotnik ni Janez Janša :)
Ali Gregor Golobič, ko se zlaže :)
Res je, Sever, naravnost škandalozno je, da edino poklicno in strokovno društvo (saj tistega Šurlinega krožka s podaljškom pri parlamentarni Irglci ne gre jemati resno) ne zmore (notranje) etične higiene in vsaj moralne zaščite/opore članov, kadar so jim očitno kršene delovne pravice ali se nad njimi zganja berufsverbott (kot je v primeru ’sodniških’ telefonov in novinarja R.P.).
Me prav zanima, ali bo Repovževa Mladina o tem kaj spisala.
Potemkin,Evropa je spregledala. Katera? A tista večina, kateri se sanja ne, kje naj bi Slovenija bila (preverjeno v soboto tam dol pod Münchnom).
Pa še tole povem glede naših novinarjev; v časopisu so mi prva na vrsti pisma bralcev in križanka, na TV informativni oddaji POP (RTVS tako že 5 let ne gledam več) pa je edina rubrika, ki jo stalno spremljam, vremenska napoved (pa še tu me Robi Erjavec “spodi” izpred ekrana).
In naj se “informativni in raziskovalni” novinarji zamislijo nad dejstvom, da je po merjenjih gledanosti TV programov daleč spredaj “Kmetija” (oz.bila). In predvsem A-”raziskovalcem” bi priporočil kakšno “škandalozno” odkritje manj, prihranjeni čas pa naj porabijo za učenje knjižne slovenščine.
Laže se novinarji lotijo zdravstva kot sami sebe. V tekmovalnosti uporabljajo različna sredstva. Ni naloga DNS braniti lik JJ, kot mislijo nekateri, ampak bi morali “Hipokratovo prisego” novinarstva.
Recept za hujskanje množic, tja do možnih skrajnih posledic:
-Zaposli “kvazi novinarje”, ljudi brez prave izobrazbe. /Le zakaj jih sploh imenujemo novinar, novinarka?/ No, pa tudi kakšen pravi novinar je zelo primeren. Zaželene značajske poteze so: dojemljivost za nastopaštvo, vpliv nadrejenih, denar, tekmovalnost, brezbrižnost do ljudi, odsotnost moralnih in drugih norm. Nižji I.Q.
-Naženi jih na lov za bombastičnimi novicami. Če jih ne zberejo toliko in toliko na dan, jih odslovi. Ni pomembno, kako pridejo do njih. Lahko resnico posilijo, vzamejo iz konteksta, stavkom dajo nov pomen, kaj dodajo ali si vse skupaj izmislijo…
-Novico nujno povej s pravim bombastičnim besednjakom, s poudarjeno teatralnim glasom, z veliko decibeli. Slike so zelo zaželene. Če jih nimaš, nič hudega. Dodaj kakšno iz arhiva ali napiši: slika je samo simbolna.
-Potem novico čim več ponavljaj, jo opremi s čim slabšimi komentarji, jo “nalepi” na pravo občutljivost ter stiske bralcev /poslušalcev, gledalcev/. Ne skrbi! Kmalu se bo pojavila v vseh medijih, pridobivala na glasnosti in moči, nastala bo prava pandemija. Prizadeti je zanesljivo ne bodo mogli zajeziti, kaj šele da bi mogli dokazali resnico.
-Ljudje v življenjskih stiskah bodo preusmerili vzroke za svoje stanje na neprave “subjekte in objekte”. Jeza in nemir se bosta stopnjevala. Nastopil bo začaran krog. Večje stiske, večji srd - večji srd večje stiske - večje stiske, večji srd … Tukaj se počasi neha vaš nadzor. Stvari se bodo začele odvijale same od sebe. Saj veste, kot se, na primer, kotali kamenje po strmem bregu – vedno močneje, vedno hitreje… Je to vaš cilj? Kajti…
-Sledijo obračuni z namišljenimi krivci, obračuni z namiljenimi institucijami, obračuni med seboj, obračuni vsakega z vsakim…
- Novinarji, politiki /in še kdo/, ki ustvarjate ta navidezni svet, pačite realnega in potencirate probleme /ali jih manjšate, zanikate/: SE ZAVEDATE, DA BOSTE MORALI PREVZETI ODGOVORNOST?
Odličen komentar, ki je zadel žebljico na glavico!
Ne, angie, Mladine temu ne bo namenila niti črke.
Al se piše Repovž ali Janšič, saj je vseeno. Isto sranje, drugo pakovanje. Naj bo levo al desno.
So pa ti protestni izstopi in Janijev komentar razlog za optimizem.
Taki novinarji in uredniki, ki ne prikrivajo resnice, rečejo bobu bob in so pripravljeni za resnico tudi kaj žrtvovati, so lahko tisto, kar res potrebujemo v tej skorumpirani Sloveniji.
:))
Ko bi /vsaj/ novinarji bolj iskali dobro, ne slabega; pohvalo, ne kritike; argumente, ne čvek; resnico, ne laži; vse barvne odtenke, ne črno-belega slikanja; strpnost, ne hujskaštva; preverjenost in ne izkrivljenosti… potem bi vsi skupaj lažje živeli.
Se strinjam z Nejo.
Čeprav se mi zdi, da je treba tale Janijev komentar v celoti brati med vrsticami, tu pa še nisem čisto dešifrirala vseh nastavkov.
Sicer se mi pa zdi, da je duh iz steklenice ušel v devetdesetih letih (tu se malo referiram na nekdanjega urednika Botterija na nedavni konferecni o Feral Tribuneu), ko je novinarstvo preveč nekritično asistiralo lastnikom, lastniki pa so bili pretežno taki, ki dejavnosti sploh niso poznali niti niso imeli pretirane želje, da bi dejavnost spoznali. In ko se začne loviti novica za to, da se bo nekaj za vsako ceno prodalo, potem se slejkoprej pride do tja, kar opisuje Neja. In potem novinarji iščejo novice in senzacije in iščejo vire in iščejo vse več zgodb in z imperativom, da moraš vsak teden najti vsaj nekaj takega, kot sta našla Woodward in Bernstein, grejo ljudje vse globlje in se dostojnost izgubi.
Ko grejo pa minimalni standardi dostojnosti k vragu, je pa itak vseeno.
Rok si ti kje zasledil komentar Repovža na vse skupaj? tu še vedno nismo deležni odziva novinarja, urednika in lastnika Repovža….kako je bilo s prevzemom Mladine v času Velikega J.J.? Kako to da Repovžev očim kolumnira v njegovem časopisu? Je to profesionalno novinarstvo? Vsak ima mamo, bi rekel Erjavec!!!!! Kako je z Repovževim deležem v Mladini? Ali ni Repovž za transparentno novinarstvo? Bomo tokrat deležni odziva, lahko tukaj, lahko v Mladini, vseeno? mogoče kaj napišejo Repovževi novinarji, so kritični - kot do Janše..vsaj petino ?čakamo.
dej, Jani, ne jockckej !! _ _ _
raje priznaj, koliko časa ste bili novinarji v RS ( vsi po spisku - in raje še kakšen več kakor pa manj !!.. ) popolnoma refratarni za zdravniške svinjarije v RS !!! _ _ _ _ _
in šele čez nekaj časa & tovrstne novinarske bonace v RS sibil Ti med ta prvimi, če ne celo prvi, ki je svojim noivinarjem dovolil, da so razbili TABU TEMO zdravniških svinjarij v Republiki Sloveniji in vanjo posvetili vsaj s kakšno skromno svečko ( von hinten “bogovom” v belem )), “tu pa tam” po Mladini ! _ _ _
Strinjam se, da je izstop treh novinarjev močan impulz, signal ali izjava. (Le zakaj je v nadaljevanju naveden le Praprotnik, preostala dva (dve?) pa nista niti omenjena več?) Ne razumem pa, zakaj bi to moralo sprožiti kakšno množično medijsko obdelavo. Če me spomin ne vara, se pred leti nekateri vidni novinarji in uredniki deklarativno niso želeli včlaniti v DNS (morda so se celo “izčlanili”), kar je bilo takrat, ob zatonu enovitega režima skoraj krivoversko. Nezanesljiv spomin mi pravi, da je šlo v veliki meri za člane uredništva Mladine. Potem smo dobili “pravo demokracijo” in se je število “odpadnikov” oziroma “nečlanov DNS” znatno povečalo. A o tem ni bilo kakšne hudo široke javne diskusije. Če pa je morda bila, je bila najbrž tako prazna in puhla, da se je ne spomnim. Saj tudi le napol živega medijskega bloga na SiOLu ni več, pa nisem o tem opazil nobene pripombe ali žalostinke.
Upam, da Rok Praprotnik z izstopom ne bo izgubil ničesar bolj konkretnega kot je popust na SŽ.
Novinarski ceh naj bi skrbel za kodeks in ne za vozovnice. Od sindikata se pričakujejo tudi več kot skrb za ozimnice.
Ojla, Jani !
23.11.09 - Danes Delo pravi, da imajo informacije, da naj bi brezplačnike financirala finska Patria.
15.12.09 - Vsem je bilo jasno, da je Delu spodrsnilo.
ne le to, kojot,
08.08.08 se na Mladina.si sprašujejo, ali se denar iz Patrie porablja za predvolilne brezplačnike
01.09.08 Berglund jasno in glasno pove - denar iz Patrie končal tudi v SDS
vmes je najmanj leto dni razlike, mar ne?
Kako je šlo z denarjem nevem, vem pa kako je šlo s profesionalnostjo.
23.11.09 - razkritje vira ni problem.
15.12.09 - razkritje vira je problem.
kaj češ, ti rdeči plačanci, ki se igrajo na novinarje pač ne morejo sami razmišljati…rabijo vedno nekoga , ki jim narekuje.
A Repovž še zmer brez diplome iz novinarstva okol hlača?
Ima pa zato Grims magisterij s čisto desetko.
če že molči DNS, tujina ne molči:
IPI / SEEMO Joint Statement: Concerns over Reporter Source Protection in Slovenia
http://www.freemedia.at/startpage/singleview/72f198aeb8/concerns-over-reporter-source-protection-in-slovenia/
kurbe in zgage…..kdo pa jih jema še resno?
Ne ga srat Praprotnik je navaden notičkar kot bi temu rekel eden od urednikov iz totalitarnih časov. Tko za zanimivost ta isti je v času največje afirmativne akcije samoupravljanja rekel: Ja ja vi si kar mislite!! Jaz bom samo upravljal!!! Ja Kepic je bil pravi heroj!!!
Konec@, pa bosta lahko z desničarskim “firerjem” JJ tulila po ulicah in trgih za demokracijo.
Te je že poklical s svojim anemičnim sihtom!
Ampak.a bosta tulili z ex komunistom o demokratičnem komunizmu ali demokratičnem fašizmu.
Konec koncev - enkrat komunist , vedno komunist.(komunist v ilegali)
za JJ me boli kurac……ampak vseeno raje bivšega komunista kot nostalgičnega komunista…ampak res je …izbira je osredotočena samo okli komunistov, edinstveno za kao demokratično evropsko državo.
Ja, Jani, maščevanje je sladko. Saj ne da bi se ne strinjal z marsičem, kar si napisal pa vendar - motiv tvojega besednega maščevanja je več kot očiten. Repovž je zasedel “tvoje” mesto urednika Mladine, ti pa si “moral” sklonjene glave zapustiti tednik, in to te boli še danes.
Normalno, da take stvari človeka bolijo. Zato lahko zaradi svojih izkušenj toliko bolj razumeš drugega, ki ga društvo tudi ni zaščitilo. Ni vse maščevanje.
Ampak, povejte mi, prosim, za koliko let društvo imenuje /izbere, voli..?/ svojega predsednika?
korito je pač premajhno rdečih svinj pa preveč…….ha, ha, ha,
Jap, pri nas je lahko vsakdo “novinar”. Stanovski organizaciji pač ne moreta biti kaj drugega, kot preslikava članstva! Hohštapleraj.
Zdravnik res ne more biti vsakdo. Je pa med njimi kar nekaj “fahidiotov”. S to razliko, da te… kolegi ščitijo, tudi za ceno nepotrebnih smrti pacientov.
Pri dohtarjih je vsaj mogoč izhod, ne se mi smejati, vem, da ni, če, denimo dvestotim, ki jih ženejo le cekini ali napihnjen ego… pokažemo vrata. In uvozimo petsto kubanskih zdravnikov, pravijo, da so odlično izobraženi in usposobljeni, skoraj vsak “Slovenc”, pa tako govori angeško. Kubanec tudi.
Bi bilo hecno gledati tisto tisto zbornično gospo, kako bi divjala… ali pa Kuštrina!?
ponavljam,
upam da bo ena izmed posledic krize tudi 50% novinarjev na cesti..Čisto nič se ne bo poznalo
politika brez novinarjev ne živi….ne bodo ostali zaradi krize ampak samo - kot po navadi - zaradi politike….spomni se.
Mene pa zanima, zakaj je nekdo, ki ima na vsakem ministrstvu nekega prijatelja, ki kakšno informacijo prišepne ob kavi, takoj najboljši slovenski raziskovalni novinar. Kaj je pa raziskoval? In kako? Saj ga spoštujem, ker je dal v javnost prave stvari, ampak vedno bolj imam občutek, da je on pač samo zvočnik s sicer vedno tudi dobro oblikovanimi mnenji.
Članstvo v DNS? Nisem in me niti ne mika.
Zavist?
Novinarstvo ne more prosto in v vsem svojem pomenu in namenu delovati v sedanjem sistemu. Zakaj? Ker so mediji podvrženi ustvarjanju dobičkov.
Mediji bi morali delovati v obliki neprofitnih javnih zavodov. Nobenega zasebnega kapitala!
Tako bi novinarji odgovarjali le javnosti, ne pa tudi kapitalu.
sedaj ko so udbomafijski krogi na oblast se našim novinarjem ni treba bati.
http://razgledi.net/blog/2009/12/16/o-nevznemirljivem-dogajanju-v-nekem-drustvu-novinarjev/