18. julij, 2010 | Jan Šiško

Andreja Kopač: “Neustrašni ples”

Predavanje v okviru ŠOLE TEORIJE UMETNOSTI v sklopu šestega trienala sodobne slovenske umetnosti U3.
  • DELICIOUS
  • Google
  • RSS

Če je teza Alaina Badiouja »Ples kot metafora misli« postala splošno uporabna parabola, ko beseda nanese na sodobni ples, bi bila v slovenskih razmerah bolj aplikativna navezava na Michela Foucalta, in sicer: Sodobni ples kot neustrašni govor; kot govor šibkejšega, namenjen močnejšemu (sužnja gospodarju, filozofa vladarju) in navsezadnje, kot govor umetnosti, namenjen birokraciji. Slovenski sodobni ples je se je začel vzpostavljati »iz prakse« same; kot skupek jezikov posamičnih avtorskih (koreografskih in plesnih) pristopov, nastalih znotraj izkustvenega polja klasičnega baleta, fizičnega gledališča in pod vplivom tujih plesnih akademij, in si v četrt stoletja uspel zagotoviti prepoznavno polje delovanja. Razvoj in razmah slovenskega sodobnega plesa lahko zato beremo tudi kot »neustrašni govor«, kot odpor proti obstoječim institucionaliziranim oblikam umetniške produkcije in kot nenehni boj za odpiranje prostora umetniškega ustvarjanja, (so)delovanja in prikazovanja.

Znotraj polja sodobnega plesa se odpira vprašanje preživetja sodobnega plesalca, ki se zaradi razkoraka med kakovostjo umetniške produkcije in neurejenostjo institucionalnih razmer (statusi, bolniške, porodniške) kaže v paradoksalni poziciji, ki ga vedno znova peha na rob preživetja. Za izostritev in razumevanja področja proletarizacije sodobnega plesa moramo zato pogledati več plati njegovega ustroja, sestavni del česar je tudi njegova »notranja problematika,« ki poteka kot zaprt krogotok produkcije, reprodukcije in cirkulacije, ki ostaja zunaj lastnih horizontov pogosto nerazumljen, namenjen relativno majhnemu številu ljudi. Eden od ključnih razlogov za tovrstno stanje je odsotnosti izobraževanja publike v šolskih sistemih. Drugi razlog bi lahko imenovali »institucionalni paradoks«, ki postavlja kvantitativno raven pred kvalitativno (število produkcij pred njihovo kakovost) in ki z neurejenim statusnim sistemom ustvarjalce spravlja na socialni rob. Posledica tega je ranljivo polje ustvarjanja, ki atribute »svobodnega umetnika« (prodornost, predanost, inovativnost, ustvarjalnost, volja, pogum) spreminja v svoje nasprotje, v borbo za »udinjanje« umetniškim institucijam. V tem kontekstu imajo ustvarjalci z »drugotno izobrazbo« določeno prednost, saj jim slednja omogoča nenehno možnost pobega v drug poklic. Primerljiv fenomen »prekernosti za vsako ceno« pa se ne dogaja le v polju umetnosti, ampak se kaže kot simptomatična značilnost poklicev, ki jih opredeljuje bodisi formalni status svobodnjaštva bodisi proces ustvarjanja in inovativnega delovanja (celotno področje znanosti in umetnosti). Ravno področje sodobnega plesa kot neinstituconalizirane in nekanonizirane umetniške zvrsti nam v tem primeru ponuja lepo število iztočnic za branje, iskanje in razmislek.

Andreja Kopač je plesalka, dramaturginja, magistra znanosti, organizatorka, urednica, publicistka, igralka in občasna pevka.

Predavanje je potekalo 24. junija 2010 v avditoriju Moderne galerije, v okviru ŠOLE TEORIJE UMETNOSTI, ki jo organizirata Delavsko-punkerska univerza in Moderna galerija v sklopu šestega trienala sodobne slovenske umetnosti U3.

 


  • DELICIOUS
  • Google
  • RSS
12 x komentirano
  • Yukimori je rekel/-la:

    Iz ust direktorice v usta kuratorja zato je U3 je poln plagiatov
    a bo kdo rekel tej dami, da bi bil že čas da razjaha da se trohnoba na področju moderne umetnosti malo prelufta

    tudi če školču to ne paše

    Takešiju bo plo na bruhanje ko bo videl svojo repliko !

    Ta dama pa naklada tako kot vsi njeni predhoniki

  • Joker je rekel/-la:

    Dobesedno bere iz prenosnika, če je to kako predavanje sem papež :S

  • David Supan je rekel/-la:

    Pač ma veliko za povedat in verjetno ni zvozila s pripravami na to predavanje.
    Pa sej je po svoje zanimivo …

  • PASJI FRITZL je rekel/-la:

    ZA ČESTITATI ! NAJ MI GOSPO- DIČNA POVE, NA KATERI RAZPIS KULTURNE MINISTRICE SE JE PRIJAVILA, KOLIKO DELAVČAVIH ŽULJEV POSESALA !? IZBRANO LJUDSTVO, IMA OD VAS SICER IGRE, DELAVCU PA ZA KRUHA ZMANJKUJE ! KAJ BI BILO, ČE BI BILI VSI NEKI PLESALCI, MANEKENI, PRELEPO , PO MOJE , ŠE LEPŠE BREZ VAS !

  • miha je rekel/-la:

    V drugem razredu osnovne šole si v nareku pri slovenščini edina v razredu pravilno napisala besedo predsednik. (vsi ostali pa precednik) hehee.. ne morem pozabit. Lp, Miha Oberstar

  • cvek je rekel/-la:

    MIHA @, VIDIŠ KAKO NAPAČNO SI RAZUMEL RAZREDNO VEČINO, ONA JE IMELA NAROBE ! ZAKAJ, KER JE BESEDA PRECEDNIK NASTALA IZ GLAGOLA PRECEJATI, PRECEDITI NEKAJ ! TAKO PRIDE DO KAKOVOSTNEGA IZBORA ! TAKO PA IMAMO NEPRECEJENO GODLJO, SLABO ŽUPO !

  • cvek je rekel/-la:

    MIHA @, VIDIŠ KAKO NAPAČNO SI RAZUMEL RAZREDNO VEČINO, ONA JE IMELA NAROBE ! ZAKAJ, KER JE BESEDA PRECEDNIK NASTALA IZ GLAGOLA PRECEJATI, PRECEDITI NEKAJ ! TAKO PRIDE DO KAKOVOSTNEGA IZBORA ! TAKO PA IMAMO NEPRECEJENO GODLJO, SLABO ŽUPO !!

  • mojca je rekel/-la:

    Včasih razočarano ugotavljam, da se poveličuje le sodobni ples, ostali plesni žanri pa so zapostavljeni. Pravzaprav mi ni všeč tale zaprtost v “slonokoščeni stolp”, v katerega se tako radi sodobniki vede ali nevede tlačijo. Publika pri sodobnih plesih je roko na srce vedno maloštevilčna in ozkousmerjena. Hočejo pa podporo države na vseh koncih in krajih.Imajo že veliko institucionaliziranih prostorov, pa jih menda še ni dovolj? Folk ima itak rajši druge plesne žanre. Tudi orientalski ples je lahko govor šibkejšega, ali pa standardni latino ples, ki je podvržem iznajdljivosti plesalcev. Tile sodobniki so pa mna svetu, da jamr jamr jamrajo o državni nepodpori?

  • Mission criticall - back to reallity back in time je rekel/-la:

    V nekem trenutku plesa vam dam nasvet: ko postane trpko namreč, pa ni bilo v scenariju:

    => s pestjo se udari v druge roke dlan, preprosta hitra neopazna improvizacija, ki ne moti
    plesa

  • forenzik je rekel/-la:

    Dublin, 2004 ([{<=Belfast, 2004}]).

  • forenzik je rekel/-la:

    ??.??.9?> a je bil wazari? Ne, Ippon.

    Ti, pa delaš napačne, yuke hočeš, maš koke.

  • DaZajn je rekel/-la:

    DaZajn predlaga spoštovani artikulirani magistri, da moderira srečanje med vladnimi službami in YHD.

    Lepo prosim!

    Najlepša Hvala!

    Janko Korelc, v. d. DaZajn - Inštištut za znanstvene raziskave, pospeševanje podjetništva, novo duhovnost in umetnost