23. marec, 2008 | Slavoj Žižek

Schönbergov teater absurda

  • DELICIOUS
  • Google
  • RSS

Ko se mi vsake toliko zgodi, da se moram s prijatelji igrati neumno igro “Kateri CD (knjigo, film …) bi vzel s sabo na samotni otok?” je moj avtomatični odgovor: Gurrelieder Arnolda Schönberga. Gurrelieder je eden izmed najbolj nenavadnih komadov v celotni zgodovini glasbe. Schönbergova naklonjenost komorni glasbi je splošno znana: ko je dejal, da se lahko v glasbi vse pove z največ petimi ali šestimi inštrumenti, se je fino dotaknil ameriške vulgarnosti – orkestre potrebujemo samo zato, da bi stvar dojeli tudi Američani … Kako naj potem razumemo cikel Gurrelieder, ki zahteva soliste, celoten orkester in tri zbore? Simon Rattle je v opombah k svoji izvedbi predlagal sijajno formulo: Gurrelieder je komorni komad za orkester in zbor – in tako je tudi dejansko treba pristopiti k temu komadu. Vsak povprečen skladatelj lahko napiše komorni komad za tri ali štiri izvajalce – samo genij kot je Schönberg lahko napiše komorni komad za šeststo izvajalcev …

Gurrelieder je nenavaden komad, ki ga zaznamuje dvojni razcep: njegova melodična linija je bila skomponirana med letoma 1901–1902, ko je bil Schönberg še vedno pozni romantik, inštrumentirana pa leta 1910, po Schönbergovem prehodu k atonalni glasbi; to neujemanje med poznoromantično melodično linijo in atonalno orkestracijo komada ima na poslušalca unheimlich učinek. Toda tisto, kar dela Gurrelieder za resnično edinstven komad, je zrcaljenje med njegovo glasbeno linijo in samo zgodovino glasbe: v samem napredovanju komada je na delu obrat od poznoromantičnega wagnerjanskega globokega patosa k atonalnemu Sprechgesang.

Pesmi iz Gurre se pričnejo z boleče čudovitim dialogom med kraljem Valdemarjem in Tove, njegovo skrivno ljubeznijo. Ko pesem golobice kralju pove za Tovejino smrt, Schönberg z intenzivnostjo glasbe preseže samega Wagnerja. Valdemar se povsem zlomljen razjezi na Boga, za to blasfemijo pa je kaznovan tako, da se skupaj s svojo trumo vojakov neutrudno vrača kot nemrtvi fantom; na tej točki pride do obrata od poznoromantičnega, globoko patetičnega petja k atonalnemu Sprechgesang, ki napoveduje prerojenje Življenja, transformacijo nočnega fantomskega potikanja “nemrtvih” vitezov v slavljenje novega svita, ponovno prebujene “zdrave” narave – toda kakšen je ta svit? Vsekakor ne stari, predromantični svit umirjenega klasicističnega Uma. Drži, romantično strast, melanholijo in upor zoper Boga nadomesti nanovo oživljena optimistična blaženost – toda kakšna je ta blaženost? Ali se ta blaženost ne nenavadno močno približa karikirani arhetipski sceni v risankah, kjer se pes ali mačka, potem ko sta jih dobila po glavi s težkim kladivom, pričneta blaženo smehljati in opazovati, kako okoli njune glave plešejo in ščebetajo ptice?

Na pretirano patetični deklamaciji Govorčevega Sprechgesang, ki sklene Gurrelieder, je vsekakor nekaj zastrašujoče obscenega: popolnoma denaturalizirana narava, neke vrste perverzna, hlinjena nedolžnost, ki ni brez podobnosti s pokvarjeno razuzdanko, ki zato, da bi svojo igro dodatno začinila, posnema mlado nedolžno dekle. Zora, s katero se komad konča, torej označuje trenutek, ko se romantično neskončno hrepenenje in bolečina prelomita v popolno brezčutnost, s čimer je subjekt na neki način desubjektiviran, zreduciran na blaženega idiota, ki je zmožen samo še povsem brepomenskega blebetanja. Celotni »teater absurda« je že tam, v finalu Gurrelieder.

Slavoj Žižek

Schoenberg - Variationen, Op. 31, Variation III., Berlinski filharmoniki, Herbert von Karajan

Prevedel Simon Hajdini, uredil Jonas Žnidaršič

 


  • DELICIOUS
  • Google
  • RSS
6 x komentirano
  • 1tastar je rekel/-la:

    Šiškov abšurd: Na šamotnem otoku ni elektrike. Bolj važno od Čedeja je vžeti eno dobro baterijo.

  • Carlos Contreras je rekel/-la:

    Kako ni elektrike? A ne gledaš “Lost”?

  • SLAMA je rekel/-la:

    KAKSNI

  • SLAMA je rekel/-la:

    prijatelji, ki ne vedo, kaj bi imel s sabo na samotnem otoku.

  • Štrigon je rekel/-la:

    “orkestre potrebujemo samo zato, da bi stvar dojeli tudi Američani … Kako naj potem razumemo cikel Gurrelieder, ki zahteva soliste, celoten orkester in tri zbore”
    in nato še nadaljuje
    “Vsak povprečen skladatelj lahko napiše komorni komad za tri ali štiri izvajalce – samo genij kot je Schönberg lahko napiše komorni komad za šeststo izvajalcev ”

    Kakšno vezo pa ima tole pisanje z glasbo….?
    Schönberg-a sem prvič slišal leta 1975. Bim sem še mlad in neumen. Danes sem star in neumen.
    Vedno pa sem se spraševal čemu potrebujemo kritike, ki tako nakladajo o glasbeni umentnosti.
    Kaj pa če bi nekdo napisal komorni komad za 2000 izvajalcev ?
    Ta bi sigurno imel še večji “tržni delež”…..

  • japakaj je rekel/-la:

    Glasbeno delo na kratko imenujemo skladba!
    Umetniškemu delu ne moremo reči kar “komad”, kot da bi govorili o inštalaciji vodovodnih cevi. Gospod Žižek pa to besedo ponavlja kot kakšen šolarček v petem razredu, ne pa kot nekdo, ki omenjeno delo izredno visoko ceni.