6. julij, 2008 | Delta Nu

Kavs na vasi?

  • DELICIOUS
  • Google
  • RSS

Odkar se je pred leti na TV zaslonih pojavila nadaljevanka komičnega tipa s provokativnim naslovom »Seks v mestu« (1998 – 2004), ki ji je pred kratkim sledila še celovečerna različica, se je ženski smisel za humor želel izkazati za interkulturni fenomen, usmerjen v rušenje tabujev in redefiniranje starih resnic o ženskem telesu ter seksualnosti. Žanr komedije že od nekdaj kritizirajoč aktualne centre moči, znotraj rigidnega kulturnega okolja, formira prostor alternativnih konceptov in diskurzov, hkrati pa nikoli ne zavzame neke zares trdne pozicije, saj se šale dostikrat kot bumerang vrnejo na naslov, iz katerega so prispele. Vendar pa sem že na začetku dobila občutek, da si je ta nadaljevanka na konceptualni ravni želela ponuditi veliko več kot zgolj komedijo: iz satiričnega zornega kota seveda, naj bi nam ponujala vpogled v zanko najbolj temeljnih predpostavk, ki zadevajo močne normativne konstrukte o vlogah med spoloma. Vse to pa zopet zrcali samo intenco žanra komedije, ki rada izziva in prevprašuje ustaljene kulturne vzorce, kljub temu, da se ti ponavadi zopet vrnejo v iste stare, ustaljene tirnice.

Štiri dobro situirane junakinje iz nadaljevanke pa bi le stežka lahko umestili izven temeljnih sistemov moči zahodne kulture, kot sta npr. patriarhalnost in kapitalizem. Štiri junakinje so belopolte heteroseksualke (vsi liki, ki niso belopolti - kateri že?, pa so seveda rasno stereotipizirani), ki se dobro znajdejo tudi v moškem svetu. Tudi njihovo služenje denarja ne temelji na intelektualnih razsežnostih ali posebej trdem delu, ampak na tem, da uspejo ljudem vselej nadeti rožnata očala. Služenje denarja osrednjega lika serije Carrie temelji na neutrudljivem »analiziranju« človekovih paritvenih navad, ki naj bi osmišljale in nam plast za plastjo razkrivale bistvo seksualnega vedenja. Kljub temu naj bi se tematika tu in tam ukvarjala tudi s problematiko odnosov med različnimi ženskimi pristopi v profesionalizmu, zaradi katerih naj bi bile ženske dostikrat »kaznovane«, medtem ko naj bi bili moški za enako vedenje celo nagrajeni. A tudi tu ustvarjalcem serije nekako ne uspe vzpostaviti kakšnih resnejših trditev in zaključkov.

Na koncu se vendarle izpostavi, da je edina stvar, s katero junakinje nadaljevanke »Seks v mestu« porušijo običajni red stvari, njihovo opolzko govorjenje. Edini zares razbit tabu je tisti, ki pravi, da se lepa in urejena dekleta ne smejo izražati kot tretjerazredne candre. Kakšna reprezentacija spola pa je vendar to? Ali še vedno ždimo v romantično usmerjenem diskurzu, v želji, da se ženski liki ne bi vedli kot cipe in da bi moški morali v vsakem trenutku biti močni?

Tudi heteroseksualnost brez dvoma, kljub minornejšim odvodom, ostaja centralni pojem populistične feministične ideologije štirih junakinj. Zgodi se stari spolni red, ki je zdaj obrnjen od znotraj navzven: tokrat ženske odprto širijo svojo pohoto po moških. Vsemu veličastnemu hommageu ženski emancipaciji navkljub, pa zadovoljna samska ženska še vedno ostaja mit. Tisto, kar naj bi bilo očitno sicer najbolj zabavnega pri tem, da si samska ženska je: uživati v najboljšem in najbolj kvalitetnem obdobju v življenju; in sicer – obdobju po tridesetem, ko si si že izborila varno pozicijo v karieri (od tu gre le še navzgor!) in pred obdobjem materinstva. Poleg tega, pa je fajn, če si, da bo komformizmu še bolj zadoščeno, povrh vsega še heteroseksualka. Znotraj teh parametrov je okolje okoli tebe končno veliko bolj pomirjeno, ko »kritično« razmišlja o vlogah med spoloma, in ko razmišlja o tem kaj zares naredi žensko in/ali moškega seksi.

Kaj pa je v tej nadaljevanki, poleg očitnih formalnih reprezentacij še seksi? Je že res, da se kode seksapila sicer ne parafrazirajo več v relacijah znotraj Platonističnega ideala združitve lepega, dobrega in resnicoljubnega, ampak bolj skozi Foucaultovski sistem discipline, strukturirane na podlagi temeljnih norm, katerih sporočilo je jasno: ženske naj bodo zelo vitke, a ne previtke! Koncept nadaljevanke naj bo provokativen, vendar ne preveč provokativen! Emancipirane ženske naj govorijo o seksu, vendar tudi tu naj ne gredo predaleč! Kaj je torej tako zelo provokativno seksi? Ne vem več, ampak prav gotovo ne … hm, recimo starševstvo!

Kljub temu, da se v nadaljevanki pojavi tudi predstavitev homoseksualnih parov, problematika lezbijštva in celo transseksualcev, so alterantivne seksualnosti v smislu neke politične retorike, večinoma predstavljene kot neprogresivne. Kljub temu, da tematika serije malce le poseže v svet gejevske rahločutnosti, ki jo prezentira Stanford, najboljši prijatelj Carrie, pa so njegovi erotični potenciali zelo zapostavljeni in se serija z njimi ukvarja skrajno površno, hkrati pa so dostikrat predmet šal na račun heteroseksualnih norm. Toliko o seksualni revoluciji znotraj domene televizijske popularne kulture v tretjem tisočletju.

Tudi večina moških v nadaljevanki je uporabljenih kot primer tistega, ki ni Pravi, zato so pogosto na koncu zgodbe tako ali drugače kaznovani, saj vendar ne ustrezajo neandertalskim standardom o moškosti. Ali se šala potemtakem ves čas dogaja predvsem na račun moških? Žanr komedije sicer, veliko bolj kot ostali televizijski žanri dopušča moškim, da razkrivajo čustevno plat svoje osebnosti, sumim da morda celo bolj kot npr. v tako imenovanem žanru limonade. Pri sitcomih kot so npr. Frasier, Friends, Scrubs, Will and Grace, My name is Earl, … je, obratno od ustaljenih stereotipov za moške sprejemljivo, da govorijo o sebi drugim moškim.

Vendar pa v seriji » Seks v mestu« ženska neodvisnost in pravica do svobodne seksualnosti ostajata ključna. Tradicionalna usmeritev ženske realizacije torej postane objekt užitka, ki še pride, to je stalni partner in naraščaj - ta problematika se odlaša vse do zadnjih delov serije, medtem ko se v filmu končno izkaže za osrednjo tematiko in edino pravo vrednoto.

Popularna kultura kljub vsemu še vedno ostaja območje, odprto za razburljive nove definicije najrazličnejših kulturnih problematik. Težava tako za tiste, ki to kulturo konzumirajo, kot za tiste, ki jo producirajo pa je v tem, da popularna kultura ne zamenjuje starih kulturnih reprezentacij za nove, ampak zgolj dodaja vedno nove. Sicer si želi ukvarjati se s kulturno še vedno neustaljenimi normami, vendar pa v njej hkrati ostaja tudi veliko starih norm, ki pa očitno še vedno nudijo večini gledalcem ogromno užitka.

Če ustvarjalci serije »Seks v mestu« slučajno nameravajo ustvariti nadaljevanje posrečene celovečerne različice, ki bi se morda, po nekem bizarnem naključju želela še naprej ukvarjati s tovrstno problematiko in bi šla še naprej v rušenju tabujev, in sicer tabujev o zakonu, materinstvu in »pomanjaknju« možatosti pri moških, bi se v njihovem »emancipiranem«, deromantiziranem slogu prav gotovo kaj lahko posrečeno imenovala kar »Kavs na vasi«.

Delta Nu

 


  • DELICIOUS
  • Google
  • RSS
10 x komentirano
  • fidel je rekel/-la:

    Dober zapis o maničnih manoličnih manualkah.

  • duko je rekel/-la:

    Dobro napisano, čeprav me poljudno filozofiranje - ali gre za več? - utruja. Sploh mi gredo ta ameriška jajca z nekakšnim namigovanjem na jetra in mi niso nič všeč. Kje je bil kakšen seks? Samo čvek o njem! Kot v tem zapisu. Kje je kakšen kavs? In to celo na vasi! Pričakoval sem hardcore, pa nič od nič. Okej, sem preveč primitiven in ne znam brati med vrsticami, na simboliko se pa sploh ne spoznam.
    Ampak, da bo stvar še hujša, sem v tekstu naletel na “sitcom”. Z mojo amerikanščino sem uganil, kaj bi to znalo biti, ampak vrag mi ne da miru in se bom šel poučit na wikipedijo. Se pa zdaj počutim kar malo bolj kulturnega.
    Vroče je, to bo to.

  • Chattefuscio je rekel/-la:

    Začetna ideja celotne serije je bila do neke mere morda celo pionirska; samoironiziranje medsebojnih človeških odnosov- z vidika ženske (ednina) proti celotnemu moškemu svetu. Serija je od začetka narahlo potencirala neke človeško-živalske seksualne segmente, v upanju zagona neke nove (alter?) seksualne revolucije.
    Toda…kaj je na koncu koncev izštevek celotne serije? To, da so vsi moški lahko sposobni zadovoljit ženske samo do meje, ki si jo dotična zariše v mislih? To, da je za čevlje (in nasplošno prezenco) vredno zapravit na desettisoče dolarjev?
    In kakšen impakt je serija pustila na dekletih po svetu, tudi pri nas? Grozljiv! Kup deviantnih kvazi- lepotic, ki puščajo po 3/4 svoje plače v priznanih trgovinah po Ljubljani, da bi lahko enkrat na teden odigrale svoj preferiran lik iz priljubljene serije. Hm.

    Povzetek; Od pionirske ideje serije, se je le ta postavila v eno ogromno reklamno propagando, kar se še najbolje demonstrira na celotni štoriji (beri; zgodbi) v filmu.

  • Nekdo je rekel/-la:

    @duko

    Ti si tipičen moški, ki si predstavlja seks po moško in ne razume ženske. Pri ženskah je seks pogojen z odnosom. Moškemu pa odnos ni pomemben. To drugo pa ni dobro.

    @chattefuscio
    v redu komentar… ta film uči plehkost

  • bepajozef je rekel/-la:

    super kolumna

  • Alpha Moski je rekel/-la:

    Ojojo, kako bluzenje. Samo to bi dodal. Ljubljanski zorni kot, ki bi se lahko imenoval vaski pogled, pac ne daje dovolj sirine za objektvni pogled in razumevanje zivljenja v najvecjem USA mestu kot je New York.

  • deviator je rekel/-la:

    Hvala za kvalitetno vsebino, mmm, zgance za mozgance! Tazga fanka nam manka. Sploh na vest.si ki se zadnje case spremninja v platformo za diletantske kvazi-tv poizkuse (to je le dobronamerna kritika, ne blatenje, da ne bo pomote).
    Prosim še!

  • bp je rekel/-la:

    @Alpha: Umm … zakaj že? Kaj je že tisto, kar temu pogledu tako manjka do velemestnosti in _objektivnosti_?

  • doajen je rekel/-la:

    super!

  • wser-maat-ra-setep-n-ra je rekel/-la:

    joooj,
    jaz pa nisem gledal niti filma niti serije, zdej pa ne vem, kateri butiki so “noter”, kateri so “zunaj” (beri in’n'out). ali obstaja kakšen tečaj, ki bi me socializiral. aja pa še kak tečaj, ki mi bo pomagal s temi tujkami. čeprav, hm, slišijo se pa seksi izpod peresa punce. pa če ni to seks v mestu! vivat kopulacija!