16. november, 2009 | Iztok Jurančič

Rumenokljunec v krempljih partijnost

  • DELICIOUS
  • Google
  • RSS

»Televizija in mediji so - kot kanarček v rudniku - sistem zgodnjega opozarjanja , ki pokaže, koliko neumnosti je v zraku…«
Jean Seaton, profesor zgodovine medijev Univerze Westminister

Upravičeno me je bilo strah, da v Ministrstvu za kulturo ne bodo radikalno zastavili preloma s politično, finančno in uredniško odvisnostjo javne RTV, ki jo je z Zakonom o Radioteleviziji leta 2005 (v nadaljevanju Z05) in s svojo konsistentno novo medijsko politiko zasidrala še prejšnja vladna koalicija strank. Ne bom se spuščal v morebitne koristne in dobre rešitve v javno razpravo predlaganega osnutka sprememb in dopolnitev Z05 (v nadaljevanju OZ09), ker bodo imele dovolj advokatov. Omejil se bom le na presečišča, za katera lahko domnevam, da bodo družila opozicijske in koalicijske vrste državnega zbora.

Javna razprava, za tem še vladna in parlamentarna bodo živahne. Največji borci za institucionalno in novinarsko avtonomijo javne RTV bodo namreč ravno politiki, ki so ji v preteklih nekaj letih posredno in neposredno povzročili največ poslovne in programske škode, ker je njihov voditelj maksimiral kratkoročne politične koristi v škodo izvajanja javnega medijskega interesa. Naštejmo jih nekaj. Politika »manj prispevka za več programa« in politika državnih pomoči medijem je v zadnjih štirih letih tržni in zaposlitveni delež javne službe na nacionalnem RTV trgu zmanjšala za 7 odstotnih točk, to je z nekdanjih 83 na lanskih 76 odstotkov. Z05 je delegiral izvajanje uredniške neodvisnosti z institucije na novinarje in novinarke, kar je odprlo pot močnejšim političnim pritiskom nanje. Uvedeno je bilo kadriranje političnih strank v programski in nadzorni svet javne RTV, notranje organizacijske spremembe oziroma tako imenovana piramidna struktura odločanja je odgovorne urednike premaknila iz uredništev v hierarhijo poslovodstva, slednje pa je s tem dobilo premoč v programskih pristojnostih.

Tudi tega sem se bal, da Ministrstvo za kulturo ne bo do konca in dosledno artikuliralo finančne, uredniške in politične neodvisnosti. Zdaj se še bolj, saj bodo enaka izhodišča na omenjenih točkah v Z05 in OZ09 imputirala politično razpravo levih in desnih sredincev, ki na tradicionalni razklanosti ne bodo pretirano vztrajali. Predlogi OZ09 glede finančne, uredniške in politične neodvisnosti informiranja v javnem interesu namreč vse po vrsti izpodbijajo argumente predlagatelja v prid samostojne javne RTV, na milost in nemilost pa bo prepuščena opoziciji, ki je zasnovala in uzakonila njeno politizacijo. Vseeno še upam, da bosta javna in politična razprava segla preko in izven koncepta Z05 in OZ09.

Predlagano je na primer, da se prispevek za javno RTV letno prilagaja inflaciji. Čemu je bilo potrebno uskladitev prispevka omejiti še z diskrecijsko pravico vlade, da lahko spremeni višino prispevka za 10 odstotkov, če za to obstajajo utemeljeni ekonomski razlogi? Sicer bolje kot je sedaj, a polovičarsko. V OZ09 ni skoraj nič ostalo od napovedane depolitizacije v sestavi in imenovanju vodstvenih in nadzornih struktur. Predlagana ureditev uredniške neodvisnosti je korak nazaj celo v primerjavi z Z05, pa dva v primerjavi z zakonom iz leta 1994. Učinki in posledice na izvajanje medijskega javnega interesa v javni RTV bodo enake, morda močnejše od tistih iz sedaj veljavnega Z05.

V zasebni medijski sektor država lahko v javnem interesu posega le posredno, z oblikovanjem ter spodbujanjem pogojev za pluralno in raznoliko informiranje na trgu. Te iste cilje lahko v javni službi ureja neposredno, ker sta politični in javni interes- kot zadevi družbenega konsenza- nadrejena tržnemu interesu in dobičku. Politično iskrenost in verodostojnost medijskih politik mnogih vlad na večjih in bolj razvitih medijskih trgih od slovenskega, pa načenja paradoks, da so tveganja finančne odvisnosti javnih služb, ker jim politične oblasti določajo prispevek, večja, kot pa je zasebni sektor odvisen od tržnih tveganj. V domačem medijskem prostoru je že danes uredniška neodvisnost v zasebnih medijih bolje urejena, kot jo v javni službi ureja Z05. Merljiva tveganja političnih sprememb višine RTV prispevka so v naši javni službi neprimerno močnejša od tveganja sprememb prihodkov zasebnih medijev na oglasnem trgu.

Predlagano preoblikovanje javnega zavoda v »osebo javnega prava, registrirano po zakonu o gospodarskih družbah« si bo v javni in politični razpravi zagotovo zaslužilo pretirano pozornost. S pravo delniško družbo niti statusno preoblikovana javna služba ne bo imela veliko skupnega, ker OZ09 razveljavlja ključne določbe, ki veljajo po zakonu o gospodarskih družbah in precej drugače premetava delitev pristojnosti lastnika, nadzornega sveta in uprave, kot je to urejeno v klasični delniški družbi. Poslovanje bo gibčnejše (nihče ne ve ali tudi bolj učinkovito), saj se bo javna RTV lahko znatneje zadolževala, ustanavljala podjetja, preprodajala premoženja. Zaradi preoblikovanja bodo skratka večja finančna tveganja, lahko da tudi koristi.
Že zaradi samih sistemskih sprememb pa bodo še precej večja operativna in programska tveganja izvajanja javnega interesa, če se bodo dogajale po predlaganem scenariju OZ09. Javni zavod je od uveljavitve Z05, oktobra 2005, posloval v izrednih razmerah. V poslovni politiki je prevladovalo izrecno politično navodilo vsaj pozitivna nula in pod nobenimi pogoji povečanje prispevka. Novi generalni direktor je bil imenovan šele konec februarja 2006. Prvi programsko poslovni načrt novega vodstva za leto 2006 je bil sprejet šele v maju 2006, ker generalni direktor sprva- pri danih programskih nalogah- ni mogel takoj zadostiti zahtevam nadzornega sveta po načrtovanem pozitivnem poslovnem izidu. Statut javne RTV je bil sprejet šele oktobra 2006 (leto po uveljavitvi novega zakona), na njegovi podlagi so bili imenovani novi odgovorni uredniki v uredniško producentskih enotah (postali so del poslovnega vodstva), javni zavod pa je nato izvajal notranje organizacijske spremembe od leta 2007.

Podoben ali še slabši scenarij je mogoče videti iz OZ09, če v javni razpravi ne bo spremenjen. Če bi zakon sprejeli februarja prihodnjega leta, bo Svet imenovan nekje v avgustu, Nadzorni svet oktobra, Statut bo sprejet oktobra 2011, programsko poslovni načrt za leto 2012 pa kakšna pol leta pred volitvami v državnimi zbor. Do oktobra 2010 se podaljšajo mandati sedanjih vodstev, nadzornih in upravnih struktur, sledi obdobje vršilcev dolžnosti, ki traja dobro leto. Javno službo čaka še eno izredno stanje v poslovanju, ko bo izpostavljena velikim tveganjem sistemskih in političnih sprememb, ki bi jih bilo morda lažje prenašati in sprejeti z upanjem na radikalno depolitizacijo. Ironija sicer, a sedanje stanje in rešitve iz OZ09 pa zagotavljajo dano raven avtonomije javne službe do sredine leta 2012. Za nami bo potem še en volilni cikel. Ugotovili bomo, da bistvenih sprememb v pluralnosti in raznolikosti javne službe- z izjemo morebitnih novih poslovnih operacij- še ni na vidiku. Lahko pa napovemo, da jih do tedaj ne bo ne le zaradi maksimiranja kratkoročnih koristi strank na oblasti, ampak današnjih dolgoročnih političnih koristi opozicijskih in koalicijskih parlamentarnih strank. Na kocki bo verjetno že tudi obstoj javne službe.

Iztok Jurančič

 


  • DELICIOUS
  • Google
  • RSS
27 x komentirano
  • koseski je rekel/-la:

    KREMPLIH???
    Pa se ja ni zmotil Iztok? Saj je precej pismen…
    Morda pa so krivi predolgi KREMPLJI tipkarice?
    Prosim, odgovorite.

  • partizan je rekel/-la:

    med Janševim Simonitijem in Golobičevo Širco očitno ni ravne velike razlike!

    Vsi ti bastardi so isti!

  • kaktus je rekel/-la:

    kOMAJ JE PREJŠNJA VLADA vspostavila delovanje “RTV” hiše in ustvarila red za KOCIJANČIČEM, red na področju financ in naročnin, programov in vsebin,vlada, kot ministrica vnašata destrukcijo v sistem ! Pretnje z novim poviševanjem naročnin, sedemletnega mandata itd…Podganja anarhija se zopet uveljavlja, “RTV “. Tako postaja zopet potencialni bolnik, kar naprej bomo poslušali, kako inflacija klesti proračun te medijske hiše; udri po žepih naročnikov ! !

    • Manitou je rekel/-la:

      “RTV tako postaja zopet potencialni bolnik.”
      A to je reverzibilno? Mrtvak lahko zopet postane “le” bolnik?

    • prostostrel je rekel/-la:

      Pa saj bo RTV statusno spremenjen v gospodarsko družbo; ki jo bo ustanovila kar vlada?! Prvič sicer slišim, da lahko vlada ustanavlja gospodarske družbe. No, vse je enkrat prvič. Bistvo pa je, da se v podjetijih veliko lažje odpušča delavce, a ne, tako da se ni za bati, da se RTV povrne v permanentno finančno krizo izpred nekaj let. Mi je pa kar malo žal, da ne bomo imeli več prave javne RTV, čeprav bomo plačevali naročnino, celo dražjo, ne bomo več mogli zahtevati kulturnih vsebin, saj bo vladal večni izgovor–se ne splača. Tako bomo imeli postocialisitično partitokratsko verzijo cepljeno na kapitalski interes. Zelo blizu Berlusconiju, samo da je pri nas na začetku vse plačala država….

  • Manitou je rekel/-la:

    Ma kaj zakone pisat, ukinit je teba hudiča, kdo pa še to gleda?

  • Kul, je rekel/-la:

    če bo rtv gospodarska združba, potem ne bo naročnine?
    Že tako se mi gabi, da pobirajo naročnino in nam grenijo življenje z reklamami - identično slabimi in v enaki meri kot koknkurenca.

  • nesesekirat je rekel/-la:

    O, glej ga šmenta, a TVS še obstoji ? Pozabil “šaltati” .

  • konec je rekel/-la:

    zgleda, da se nekateri zares radi parijo s PODGANAMI……

    • prostostrel je rekel/-la:

      Konec, ne razumem. Katerimi podganami? Pa saj je Janković Ljubljano deratiziral.

  • NoMercy je rekel/-la:

    simpl vprašanje: zakaj imamo stranke in vplivne ljudi v strankah??
    Odgovor: da dobi vskdo vsaj malo mesa na kosti dokler traja triumf !!
    Vse ostalo je: “trla baba lan, da joj prođe dan” — vsem nasprotniki, obtoževalci, tisti proti .. dobitniku plena: jebite se do naslednjih volitev & izteka mandata !!
    Šef kupleraja ima pač pravico “prve bračne noči” — večkrat!!

    • konec je rekel/-la:

      NoMercy, končno KONEC sprenevedanja…..in da je bilo vse tisto pisanje, kričanje po prejšnji vladi, 571 nekulturni fenomen itd. itd. itd…SPRENEVEDANJE in NEVOŠČLJIVOST

    • NoMercy je rekel/-la:

      jebemti .. a sem ga jaz usral al je pa konec total butl :(

    • konec je rekel/-la:

      jaz sem za drugo………..ha, ha, ha, ha,
      pa lepo se imej

  • MEFISTO je rekel/-la:

    Tudi to, da bodo v stari bolševistični maniri uničili RTV, jih ne bo obvarovalo, da jim ljudstvo ne bi pošteno sodilo na predčasnih volitvah!

    Naj bodo še tako lagali na programih RTV, s tem ne bodo nasitili niti enih lačnih ust!

    • NoMercy je rekel/-la:

      ni bistvo v volitvah ampak v volih, ki plačujemo RTV
      pa še jebozovnih bejb nam ne kažejo na ekranih .. bljak

    • Carlos Contreras je rekel/-la:

      Mefisto, ni več kaj uničiti. Ja, pa še res je.

  • konec je rekel/-la:

    tale bedni iztok misli, da ima opravka z OVCAMI……….

  • prerok je rekel/-la:

    Jurančiča je treba dobro in previdno brati - saj mu ne gre za nič drugega kot da obrani priviligirane pravice “javnega žurnalizma” na RTV, zlasti kulturno umetniškega lobija (kao) sindikalistov. Boli njega statusna sprememba, če ostane vse nespremenjeno in vseeno mu je, če zaresovci vstopijo v hišo kot popolni politikantski okupatorji - ne, ne, važni so privilegiji. To je najslabši zakon o RTV po osamosvojitvi. Nihče si ne dela utvar, da je mogoč zakon, ki je popolnoma neodvisen od politike, pomembno pa je, v kakšni količini je zastopana politika. Po Grimsu je bila v 50 odstotkih, po novem opredlogu novele zakona pa je 100 odstotna. Po Grimsu je bilo 60 odstotkov takšne in drugačne civilne družbe, zdaj je 100 ni nikjer. Me zanima, kaj bodo na primer rekle manjšine (italij. in madž.), ki so jih vrgli ven, pa še kdo. Novela zakona je boljševistično-birokratsko skropucalo menda medijskih ekspertov.

    • prostostrel je rekel/-la:

      Če bi vedeli, kdo je pisal ta zakon, bi nam bilo bolj jasno, zakaj je tako skrpucalo. Pa ne žalit boljševikov, lepo prosim!

  • Andrej je rekel/-la:

    Kaj ste pa vi pametni. Ravno prav premalo, da bi se ukvarjali namesto s posledicami z vzroki. Kdor je že pripravljen pogledati resnici v oći naj izvoli http://www.gibanje-ops.org