12. april, 2011 | Jan A Johansson

Nadnacionalno vodenje Evropske unije v vsakdanjem življenju

  • DELICIOUS
  • Google
  • RSS

V Londonu sem se 24. marca udeležil zanimivega srečanja skupine The Bruges Group. Več ljudi sem slišal omeniti, da v Veliki Britaniji vladajo njeni prebivalci preko parlamenta v Spodnjem domu. Ko bi le imeli prav. Resnica pa je, da kot v članicah Evropske unije, ne v Veliki Britaniji in ne na Švedskem, prebivalci niso tisti, ki bi izključno imeli oblast v svojih rokah. O natančnem obsegu vodenja EU v državah članicah je možno razpravljati, dejstvo pa je, da so države članice dolžne upoštevati ukaze EU, če je le-te potrdilo Sodišče Evropskih skupnosti. To velja tudi, če vsi volivci in poslanci nacionalnih parlamentov nasprotujejo takim ukazom.

Očiten primer intervencijske politike EU se je pripetil prejšnji mesec, ko je Evropska komisija zavrnila zahtevo švedske vlade glede omejevanja davka na dodano vrednost (DDV). Trenutno je celoten sektor neprofitnih nevladnih organizacij (NVO) na Švedskem oproščen plačila izhodnega DDV. Na žalost je Komisija to oprostitev označila za kršitev zakonodaje EU in si prizadeva, da bi jo odpravili. Švedska vlada se namerava boriti za zavrnitev Komisije vse do zadnjega diha. S podaljšanjem dogovora bo švedska vlada lahko še naprej uporabljala sedanja pravila za oprostitev izhodnega DDV za nevladne organizacije.

Obrazložitev Švedske za oprostitve izhodnega DDV je preprosta. Po navedbah švedskega ministrstva za finance, imajo na Švedskem približno 120 000 neprofitnih nevladnih organizacij. Te nevladne organizacije igrajo v družbi pomembno vlogo, pogosto opravijo pomembno delo z omejenimi proračunskimi sredstvi. Kakšno korist bo imela družba od vseh tistih ur, ki jih bodo nevladne organizacije porabile za evidentiranje DDV? Številne nevladne organizacije skrbi, da bo dodatno izpolnjevanje predpisov izhodnega DDV za njih preveliko breme.

Še ena skrb, ki jo imajo nevladne organizacije pa je, da bodo višje cene, ki jih bodo prisiljeni zaračunavati z vključenim izhodnim DDV vodile do zmanjšanja zbiranja sredstev (fundraisinga) in nižjih prihodkov. Nevladne organizacije v športnem sektorju pogosto zbirajo sredstva s prodajo hrane in pijače na športnih prireditvah. Dražje klobase in kava pomenijo tudi manj dohodka za nevladne organizacije. Zaradi tega bodo potem morali zvišati članarine in / ali zmanjšati obseg storitev, ki jih ponujajo. Na dolgi rok lahko to povzroči, da nevladne organizacije ne bodo mogle izpolnjevati družbenih potreb, ki jih trenutno nudijo. Nekateri trdijo, da oprostitev izhodnega DDV škodi konkurenci, saj imajo zaradi tega nevladne organizacije nepravično prednost. Temu je težko verjeti, saj so številne aktivnosti za zbiranje sredstev lokalni dogodki in ne stalne komercialne dejavnosti.

Švedska pa ni edina država na udaru. Avstrija, Finska, Danska in Nizozemska prav tako nasprotujejo ukrepom Komisije. Vendar pa te države ne predstavljajo večine držav članic in ne morejo vplivati na odločbe Komisije. Poleg tega Sodišče Evropskih skupnosti razlaga obstoječe pogodbe in ne upošteva politične večine v Svetu.

Intervencijske usmeritve, za katere si trenutno prizadeva Evropska unija, imajo škodljiv učinek. V mnogih državah bo celoten sektor nevladnih organizacij zaradi nedavnih ukrepov Komisije, čisto izčrpan. Švedi, kot tudi švedske politične stranke, podpirajo oprostitev plačila izhodnega DDV za neprofitne nevladne organizacije. Na žalost pa to ne šteje, saj je Švedska članica Evropske unije.

Jan Å Johansson

 


  • DELICIOUS
  • Google
  • RSS

Komenitiranje tega prispevka ni dovoljeno.